Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

torsdag 9 juni 2016

9/6 Flygningar med jaktflyg Su-27 stoppade 9 juni

Su- 27 (FLANKER)

Ryska försvaret har stoppat flygningar med jaktflygplanet Su-27 till dess att orsaken klarlagts av katastrofen utanför Moskva, torsdag morgon 9 juni. Flygvapenchefen Viktor Bondarev har tagit beslutet, skriver TASS
Försvarsministeriet säger, att preliminära orsaken till katastrofen med Flankern är tekniskt fel, och att det inte fanns tid för flygföraren att skjuta ut sig med katapult.


En Su-27 ur uppvisningsgruppen ”Russkie Vitjazi” kraschade i Moskva oblast. Gruppen deltog i en öppningsceremoni till minne av flygare i Asjukino i Pusjkin-området. Över Asjukino flög sex flygplan. Till flygplatsen återkom endast fem.
Rysslands försvarsministerium har redan officiellt bekräftat olyckan med Su-27 och flygförarens  död. Enligt uppgifter från myndigheten, kraschade flygplanet när det var på väg tillbaka till flygplatsen utan vapen. Flygförarens namn är Sergej Jeremenko.

9/6 ”Admiral Grigorovitj” eskorterades av NATO-fartyg hela resan hem

Första fregatten ur projekt 11356 ”Admiral Grigorovitj” på Malta.


Mellan 2 och 4 NATO-fartyg följde hela tiden den nya ryska fregatten ”Admiral Grigorovitj” på sin första resa från Baltijsk hem till Sevastopol. Detta meddelade, 9 juni, befälhavaren för 30:e ytfartygsdivizijan inom Rysslands svartahavsflotta kommendör Oleg Krivorog.
”Det betyder, att våra partner förstår betydelsen av nya fartyg, vilka tillförs svartahavsflottan. De är jämförbara med robotkryssare ur förra generationen, och på vissa parametrar även bättre”, - citerar TASS Oleg Krivorog.


Befälhavaren för svartahavsmarinen amiral Aleksandr Vitko (han med tre stjärnor i videon) bekräftar uppgifterna. ”Naturligvis är ett nytt fartyg intressant. Man registrerar dess karakteristika, tar hydroakustiska profiler. De gör sitt jobb, vi gör vårt. Fartyget är mycket bra, och våra partners uppmärksamhet är intensiv”, - sade han.
Amiralen framförde en önskan, att förhållandet mellan svartahavsstaterna snart, på nytt, skall bli vänligare. ”Svarta havet är ett hav för många stater. Vi förhåller oss respektfullt till alla. Jag tror, att konflikten som finns med Turkiet, skall sluta”, - sade Aleksandr Vitko.
Fartygschef  på fregatten är kommendörkapten Anatolij Veklitjko, som lett sina mannar under övningar med den ständiga ryska fartygsgruppen i Medelhavet, samt vid besöket på Malta. Information har även förekommit, att fregatten övat ubåtsjakt med ett strategiskt ubåtsflyg-plan Tu-142.
”Admiral Grigorovitj” är en fregatt ur projekt 11356. Det är ett projekt utvecklat av ”Norra konstruktörsbyrån” och en vidareutveckling av ”Talwar-klassen”, som byggts vid varvet ”Jantar” för Indiens sjöstridskrafter.

onsdag 8 juni 2016

8/6 Ryska försvaret: Konstigt om man inte skulle sett ”Staryj Oskol”



Ubåten ”Staryj Oskol” går i ytläge tillsammans med en bogserbåt mot Svarta havet, det vore konstigt, om inte brittiska Royal Navy skulle ha sett ubåten, sägs i ett meddelande från ryska försvarsministeriets pressavdelning.
Tidigare har brittisk press meddelat, att fartyg ur brittiska flottan upptäckt och följt en rysk ubåt i Nordsjön. Brittisk militär tillkännagav, att upptäckten av ubåten – var ett resultat av gemensamma ansträngningar med alliansbröder inom NATO, och brittiska flottan är vaksamma, för att skydda Storbritannien från potentiella hot.
”I Moskva är man förvånade, att Royal Navy måste ta hjälp av NATO-alliansen för att upptäcka en ubåt i ytläge tillsammans med eskorterande bogserbåt” – sägs i meddelandet.
Ministeriet säger också, att under den utdragna resan under några dagar via Barents- och Norskahaven samt Nordsjön har handelsfartyg från olika stater, enligt gammal god sjö-tradition hälsat på ubåtens sjömän.
Dieselelektriska ubåten ur projekt 636.3 ”Staryj Oskol” är nu, efter avslutade provturer vid flottorna i Östersjön och Norra Ishavet, på väg till sin hemmahamn vid svartahavsflottan. Ubåten går för egen maskin i ytläge och eskorteras av bogserbåten ”Altaj”.

8/6 Världens största isbrytare, ”Arktika” sjösätts 16 juni i Piter

Modell av atomisbrytaren ur projekt 22220 ”Arktika”.

Den 16 juni, vid varvet ”Baltijskij zavod” uti Sankt Petersburg sjösätts den första atom-isbrytaren ur projekt 22220 ”Arktika”. Detta meddelar varvets presstjänst.
Till den högtidliga ceremonin väntas ryska federationsrådets talman Valentina Matvienko, vice premiärminister Dmitrij Rogozin, Petersburgs guvernör Georgij Poltavtjenko, general-direktören för ”Rosatom” Sergej Kirienko och andra.


”Arktika” kölsträcktes i november 2013. Hon blir den största och kraftigaste atomisbrytaren i världen med dubbelreaktor som kan utveckla en effekt om 175 MWt. Enligt kontraktet mellan ”Rosatomflot” och ”Baltijskij zavod” skall tre fartyg av denna typ byggas.
Det tekniska projektet är utvecklat av centrala konstruktörsbyrån ”Ajsberg” år 2009. Arktika kan året runt eskortera karavaner i västra delen av Arktis eller i grunda farvatten i Jenisej- eller Ob-bukterna; bogsera fartyg eller erbjuda hjälp. Hon kan med oavbruten fart av 1,5-2 gå genom isar med upp till 2,8 m tjocklek.
Isbrytaren ”Arktika” är 173 meter lång, 
34 meter bred, 
minsta djupgående vid arbete – 8,55 m, 
deplacement – 33 500 ton, 
besättning – 75 man, 
tjänstgöringstid – 40 år.

tisdag 7 juni 2016

7/6 Reparerad ”Marsjal Ustinov” till sjöss 3:e kvartalet 2016

Robotkryssaren ur projekt 1164 ”Marsjal Ustinov”.

Robotkryssaren ”Marsjal Ustinov”, som genomgår stora reparationer vid reparationsvarvet ”Zvjozdotjka” , skall löpa ut på provturer under tredje kvartalet 2016. Det meddelas från varvets presstjänst i Severodvinsk.
”Tester vid kaj pågår av ”system och mekanismer”. Besättningen har redan kommit ombord. Planerad period för varvsprovturer är utsatt till tredje kvartalet 2016. Planerad period för leverans av fartyget – december”, - berättade man vid ”Zvjozdotjka”.


Varvet i Severodvinsk tog emot kryssaren för reparation och modernisering år 2011. I oktober 2012 togs ”Marsjal Ustinov” in i torrdocka på ”Zvjozdotjka”.  Under denna period genomfördes reparation av system för dränering och eldsläckning, axlar, propellrar, stabilisatorer och andra system och mekanismer. Även skrovet på kryssaren reparerades och målades. År 2013 fick fartyget lämna dockan och lades vid en grund kaj för färdigbyggnation och moderniseringsarbeten.
Delar som bytts ut under processen med moderniseringen av utrustning, inkluderande en av gasturbinerna och avsaltningsanläggningen, levererades till varvet med försening. Dessutom, tog det längre tid än beräknat att åtgärda alla fel, varför testerna vid kaj påbörjades först december i fjol. Den uppdaterade kryssaren väntas dock återgå till Flottan i slutet av år 2016.
”Marsjal Ustinov” är en av tre robotkryssare inom Rysslands flotta ur projekt 1165 ”Atlant”. Fartygets huvudbeväpning är kryssningsrobotar ”Bazalt”, som kan slå ut mål på avstånd upp till 550 kilometer.

7/6 Första av fyra ”Gratjonok” sjösatt i Rybinsk

Antidiversionsbåt ur projekt 21980

Tisdag den 7 juni, vid varvet ”Vympel” i Rybinsk under högtidligheter, sjösattes en antidiversionsbåt ”Gratjonok” – den första i en serie av fyra för Rysslands flotta.
Under högtidligheterna deltog, förutom varvets företrädare, även båtens besättning, som skall tjänstgöra ombord.


RIA Novosti skriver, att efter sjösättningen och tester vid kaj, avgick båten till leveransbasen i staden Gadzjievo. Här skall båten tjänstgöra vid Rysslands Norra flotta.
Båtar ur projekt 21980 ”Gratjonok” är avsedda för bekämpning av diversions- och terrorist-styrkor. Dessutom kan de hjälpa Rysslands gränsbevakningstjänst.
”Gratjonok” har ett deplacement om 139 ton, längd – 31 m, bredd – 7,4 m, djupgående – 1,85. Hastighet – 23 knop, seglationslängd – 200 nautiska mil, självständigt uppträdande – 5 dygn, besättning – 8 man.
Beväpningen består av en kulspruteanläggning MTPU kaliber 14,5, antidiversions-granatkastare  DP-65A och DP-64, bärbart luftvärnsrobotsystem ”Igla-1”.

7/6 ”Jantar” skall kölsträcka OIS ”Almaz” torsdag 9 juni

”storasyster” OIS ”Jantar”.

Torsdag 9 juni, vid nybyggnadsvarvet ”Jantar” i Kaliningrad skall oceanografiska forskningsfartyget (OIS) ”Almaz” kölsträckas för Rysslands försvarsministerium.
RIA Novosti skriver, att till den högtidliga ceremonin väntas företrädare för försvarsministeriet, ledningen för de väpnade styrkorna, förenade skeppsvarven (OSK), centrala marina konstruktörsbyrån (TsMKB) ”Almaz” och andra.


”Almaz” blir det andra fartyget ur projekt 22010, som skall byggas på ”Jantar”. Det första fartyget ur detta projekt fick sitt namn ”Jantar” efter varvet, som levererade fartyget till militären i maj 2015.
Kontraktet med försvarsministeriet att bygga ”Almaz” slöts i mars 2016. Fartyget fick sitt namn för att hedra Centrala Marina KonstruktörsByrån, som utvecklat projekt 22010. Enligt kontraktet skall ”Almaz” levereras till beställaren år 2019.
Fartyg ur projekt 22010 har inga seglationsbegränsningar och är avsedda för forskning av världshaven. Ombord finns djupdykande bemannade och självgående obemannade undervattensapparater av typ ”Rus” och ”Konsul”. Det kan även användas för räddningsändamål – installerad utrustning medger sök efter sjunkna objekt på havsbotten.
Fartygets deplacement – 5200 ton, längd – 108,1 meter, bredd – 17,2 meter.

7/6 Nya ”Admiral Grigorovitj” till Sevastopol 9 juni


Svartahavsmarinens nya fregatt ”Admiral Grigorovitj” angör Sevastopol den 9 juni, meddelade chefen för informationsavdelningen vid svartahavsflottan kommendör Vjatjeslav Truchatjev.
”Den 9 juni kommer  det nya fartyget till Sevastopol. Fartygschef är kommendörkapten Anatolij Velitjko, som lett fartyget under de statliga provturerna och 11 mars sett till att flottans blåvita flagg med blått andreaskors på vit botten kunde hissas.
Fartygschefen har meddelat att fartyget lämnade Baltijsk 29 april. Under överresan har fartyget deltagit i Rysslands fasta fartygsgrupp i Medelhavet, samt även angjort Malta.

7/6 ”Admiral Essen” överlämnad till Flottan



Den nya fregatten ur projekt 11356 ”Admiral Essen”, byggd vid varvet ”Jantar” i Kaliningrad för svartahavsflottan, har överlämnats till Flottan under en högtidlig ceremoni då Andreasflaggen hissades, meddelade på tisdagen östersjöflottans (ÖM) presstjänst. Fartyget är det andra i en serie om sex fartyg ur projekt 11356 som byggs vid varvet för svartahavsflottan.
Byggnationen av den andra trojkan har stoppats då Ukraina avbrutit leveranser är huvudmaskiner till fartygen.
Vid högtidligheten lästes en order av Rysslands flottchef amiral Vladimir Korlojóv, enligt vilken fartyget tillförts svartahavsmarinens ytfartygsdivizia och hemmahamn Sevastopol.
Vid tillfället deltog ÖM:s stabschef viceamiral Sergej Popov, chefen för fartygsbyggnad vid Rysslands Flotta konteramiral Vladimir Trjapitjnikov, samt även företrädare för Förenade skeppsbyggnadsvarven (OSK), där varvet ”Jantar” ingår.

måndag 6 juni 2016

6/6 BDK ”Jamal” till Medelhavet

BDK ”Jamal”

Söndagen 5 juni gick svartahavsmarinens stora landstigningsfartyg (BDK) ”Jamal” in i Medelhavet. Samma dag på kontrakurs, in i Svarta havet, gick östersjöflottans BDK ”Minsk”, meddelar turkiska portaler, som följer fartygsrörelser i Bosporen
För ”Jamal” var det fjärde resan till Medelhavet under år 2016. Enligt uppgifter från Bosphourus Naval News, återvänder BDK ”Minsk” från sin åttonde resa.


I maj 2016 passerade in i Medelhavet även BDK ”Saratov”, mellanstora tankern ”Iman” och torrlastaren ”Dvinitsa-50”, som ingår i Rysslands svartahavsmarin.
Landstigarna går traditionellt mellan Novorossijsk och Tartus för att stödja ryska flygvapnet i Syrien. I massmedia kallas de ”Syrienexpressen”. För transport av last köpte Ryssland under 2015 lastfartyg för transporterna, däribland är ”Dvinitsa-50”.
Hösten 2016 får Rysslands fasta fartygsgrupp i Medelhavet förstärkning i form av flygplanskryssaren ”Admiral Kuznetsov”, som för närvarande repareras vid 35:e reparationsvarvet i Murmansk.