Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 8 februari 2016

8/2 Ubåt ”Kalina” tar form i metall om ett år

Byggnation av diesel-elektrisk ubåt vid ”Amiralitetsvarven”.

Test-konstruktionsarbeten för att bygga den nya ryska ubåten ”Kalina” kan påbörjas redan nästa år.
”Testkonstruktionsarbeten kan påbörjas från 2017, ubåten kommer att utrustas med anaerobisk huvudmaskin”, - skriver Vzgljad.


Anaerobisk, eller luftoberoende huvudmaskin för ”Kalina” sysselsätter man sig med vid konstruktörsbyrån ”Rubin”. Bänktester med den i land har redan avslutats, tester i sjön är planerade under 2016.
Den ryska anaerobiska maskinen, medger att ubåten kan vara under vattnet upp till 2-3 veckor, och skiljer sig från utländska varianter, framför allt, genom metoden av att få väte. Direkt ombord ubåten kommer det att göras en så kallad reformation [ry. riforming] – en termokemisk sönderdelning av dieselbränsle. Då får man en gas med en 80% andel väte, sägs i en rapport från representanter från ”Rubin” och forskningscentret ”Prikladnaja chimia” (sv. Tillämpad kemi).
Generaldirektören för ”Rubin” har tidigare understrukit, att den konstruerade anaerobiska motorn skulle kunna sättas i en ubåt, som redan ligger på varvets stapelbädd. Då skulle en ubåt ”Lada” kunna få en dylik maskin. Senare blev det bekant, att ubåtar ur projekt 677 skall läggas ned, och finansieringen skall överförras till projekt ”Kalina”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar