Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 9 december 2015

9/12 Isbrytaren ”Arktika” klar till 25%

Isbrytare typ LK-60

Den första atomisbrytaren LK-60 ”Arktika” ur projekt 22220, som byggs vid Baltijskij zavod
i Sankt Petersburg ät nu klar till en fjärdedel.

Om detta berättade för IAA ”Port Njus” på onsdagen, den 9 december, under V
internationella forumet ”Arktika: nu och i framtiden” projektledare Aleksandr Romanenko vid
OOO ”Baltijskij zavod-Sudostroenie”.

Nu på stapelbädden har man satt ihop 9 000 ton bitar och skrovet börjar bli klart.
är beräknat till 26 maj 2016, och i maj 2017 är det dags för kärnbränsle till fartyget, och i
december 2017 – överlämning till beställaren.

Romanenko berättade, att på den stapelbädden, efter att första fartyget sjösatts, skall den
första serietillverkade isbrytaren byggas. Arbetet på den har påbörjats, tekniskt klar till 4%,
man har satt ihop 700 ton av skrovet.

Isbrytare (ry. LedoKol) LK-60 är den första ur en ny generation vid ”Baltijskij zavod”.

Isbrytarprojektet blev utvecklat av konstruktörbyrån TsKB ”Ajsberg” år 2009. Den första
atomisbrytaren ur projekt 22220 med en effekt om 60 MWt beställt av ”Atomflot”
kölsträcktes vid varvet i november 2013.

Tack vare fartygets ”dubbel-djupgående” konstruktion kan det användas lika effektivt i
Arktiska vatten, som vid polarflodernas mynningar. Det är tänkt att isbrytaren skall användas i
västra Arktis: i Barents-, Petjora-, och Karahaven, liksom i mer grunda vatten vid Jenisejs
mynning och i Ob-bukten/viken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar