Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 24 november 2015

23/11 Nya ”Elbrus” skickas till Murmansk innan mars 2016

Stöd/trängfartyget ur projekt 23120 Elbrus”

Det första trängfartyget ur projekt 23120, som byggs vid Norra varvet, skall bogseras till Murmansk innan februari månads utgång 2016.
Det sägs i en anbudsrunda, som är utlagd av nybyggnadsvarvet.

I dokumentet anmärks, att utföraren skall vara redo att bogsera fartyget under perioden 20 december 2015 till 28 februari 2016. För transporten av ”Elbrus” räknar varvet ”Severnaja verf / Norra varvet” att betala upp till 36 miljoner rubler.
I priset ingår då alla utgifter, förutom själva bogseringen, såsom hamnutgifter, lots- och hamnavgifter, agenters serviceersättningar, tjänster från hamnbogserare samt utgifter i samband med passage genom kanaler och sund, för både bogseraren och den bogserade.
Kontraktet att bygga en serie fartyg av typen ”Elbrus” slöts i juni 2012. Kölsträckning av det första fartyget i serien, avsett för Rysslands Norra flotta, genomfördes vid dagen för Norra varvets 100-årsjubuleum. Tidigare har i massmedia meddelats, med hänvisning till vice försvarsminister Dmitrij Bulgakov, att ”Elbrus” skulle tillföras Norra flottan innan 2015 slut.
Data från Flot Prom
Trängfartyget är avsett för lastning, förvaring och transport av torra laster till hamnar och olika fartyg, samt även för bogsering, hjälp till fartygsbesättningar och båtar, som är nödställda. Fartyget har isklass ARC4, vilket möjliggör seglation i arktiska farvatten. Fartygen byggs enligt projekt 23120, vilket är utvecklat av ZAO ”Spetssudoprojekt” (Sankt Petersburg).
Fartygets huvuddata:
Maxlängd – cirka 95 m; 
maxbredd – cirka 22m; 
max djupgående – cirka 9 m; 
fullt deplacement – 10000 ton; 
seglationslängd – cirka 5000 distansminuter; 
självständigt uppträdande – cirka 60 dygn; 
besättning – 27 man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar