Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 16 november 2015

16/11 Varvet ”Almaz” löst problemet med tyska MTU-motorer

byggnation av gränsbevakningsfartyg ur projekt 12200 vid SF ”Almaz”.

Iljaz Muchutdinov vid nybyggnadsvarvet ”Almaz” berättar för FlotProms korrespondent, hur företaget löst problemet med de tyska MTU-fartygsdieselmotorer, som hamnat under sanktioner.
Han berättar, att för närvarande har företaget ordnat leverans av kinesiska motorer, som tillverkas med tysk licens.

Han förtydligade också, att separatorer för motorerna görs i Leningrads oblast, där även hjälp-dieselgeneratorer tillverkas. Dessutom, är pumpar och kablar till fartygen gjorde vid inhemska företag.
Muchutdinov underströk, att arbetsvolymen med ersättning av importerad utrustning har ökat den inhemska, men tiden att färdigställa fartygen har inte ökat.
Tyska företaget MTU stoppade leveranser av fartygsmotorer till Ryssland år 2014 i samband med europeiska sanktioner.
Tidigare har vice generaldirektören för nybyggnadsvarvet ”Vympel”, Viktor Doskin, sagt i en intervju med FlotProm, att motorerna för de ryska antidiversionsfartygen ur projekt ”Gratjonok” också tillverkas på licens i Kina. Med dessa motorer minskas hastigheten med 0,5 knop jämfört med de tyska MTU-dieslarna.
I januari 2015 meddelade massmedia, att varvet ”Almaz” kan komma att gå back för nybyggena för FSB (Federalnaja Sluzjba Bezopasnosti). Anledningen skulle vara köp av fördyrad utländsk utrustning.
Data från FlotProm
OAO ”Sudostroitelnaja Firma ”Almaz” grundades 1933 som verf Morpogranochrany strany. Idag är ”Almaz” ett modernt varv som bygger mycket nytt för militära ändamål. Firman specialiserar sig bl.a. på snabbgående båtar för FSB:s gränsbevakning, stora och små stridsfartyg, mångfunktionsbåtar på luftkudde, båtar och jakter för civila ändamål, som levereras till såväl Ryssland, som utonlands.
Varvet ligger i centrala Sankt Petersburg på Petrov-ön, alldeles nära Finska viken och täcker ett område om cirka 165000 kvadratmeter. Varvet sysslar även med reparation och modernisering av fartyg. Dylikt kan genomföras i varvets två flytdockor om 3000 respektive 2500 ton. Varvet har cirka 1000 anställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar