Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 20 februari 2015

20/2 Korvetter ”Retivyj” och ”Strogij” kölsträckta i Piter

Bilden från kölsträckningen


Fredagen 20 februari vid nybyggnadsvarvet ”Severnaja verf” uti Sankt Petersburg under en högtidlig ceremoni genomfördes kölsträckning av de nyaste korvetterna ur projekt 20380, ”Retivyj” och ”Strogij”.

I ceremonin deltog befälhavarna från Rysslands alla fyra flottor: Norra flottan Vladimir Korolev, Stillahavsflottan Sergej Avakjants, Svartahavsflottan Aleksandr Bitko, Östersjöflottan Viktor Kravtjuk, och även befälhavaren för Kaspiska flotillan Ildar Achmerov. Dessutom närvarade Rysslands marinchef Viktor Tjirkov, presidenten för OSK (de förenade nybyggnadsvarven) Aleksej Rachmanov, chefskonstruktören för konstruktörsbyrån ”Almaz” Aleksandr Sjljachtenko, meddelade närvarande korrespondenten för flotprom.ru från platsen.

Viktor Tjirkov berättade, att de nya fartygen kommer att skilja sig genom nytt ”Telekrigvapen”. Aleksandr Sjljachtenko berättade, att all utrustning på fartygen är rysktillverkad.
Aleksej Rachmanov anmärkte: ”Sanktionerna, som hotat oss, var inte så märkvärdiga”. ”Vi har allvarliga planer på att modernisera ”Norra varvet””, - tillade han.

Tillförordnade direktören för ”Norra varvet” Jurij Taratonov tillkännagav, att det tog 4 år att konstruera fartyget. Det första fartyget i serien tog sex år att byggas. Dessutom, säger han, anses det första fartyget ur projektet ”Steregusjtjij”, som en av världens bästa korvetter enligt NATO-experter.
Fartyg ur projekt 20380 har ett deplacement om 2000 ton, längd drygt 100 meter, max-hastighet 27 knop och seglationslängd upp till 4000 nautiska mil. Några av projektets fördelar är mångfunktionalitet, kompakthet, låg profil, hög nivå på automatisering och integrering av ledningssystem.

Korvetter ur projektet är beväpnade med sjömålsrobotsystem ”Uran”, luftvärnsrobotsystem ”Redut”, samt även ubåtsjaktsystem ”Paket-NK” för torpedering av ubåtar.

Vi anmärker, att namnet ”Retivyj” tidigare burits av en fregatt ur projekt 1135, som avfördes år 1995, och namnet ”Strogij” – ett stort ubåtsjaktfartyg ur projekt 61, avskrivet år 1993.
Totalt har 4 fartyg ur projekt 20380 byggts. Alla finns nu inom Rysslands östersjöflotta. För närvarande ligger korvetten ”Steregusjtjij” i docka vid varvet ”Jantar” i Kaliningrads oblast för defekter. Förutom detta, skall fartygets skrov rensas och målas i docken. 

Reparation behövs även på den senast byggda korvetten – ”Stojkij”. Som tidigare meddelats, har tre av fyra dieselgeneratorer rasat.

Korvettserien ur projekt 20380 byggs såväl på ”Severnaja verf” i Sankt Petersburg, så som på Amurs nybyggnadsvarv i Komsomolsk-na-Amure. Besättningen på korvetten ”Soversjennyj”, som byggs i Fjärran Östern kom i januari till Sankt Petersburg för fortbildning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar