Bilden från kölsträckningen
Fredagen
20 februari vid nybyggnadsvarvet ”Severnaja verf” uti Sankt Petersburg
under en högtidlig ceremoni genomfördes kölsträckning av de nyaste
korvetterna
ur projekt 20380, ”Retivyj” och ”Strogij”.
Viktor
Tjirkov berättade, att de nya fartygen kommer att skilja sig genom nytt
”Telekrigvapen”. Aleksandr Sjljachtenko berättade, att all utrustning
på
fartygen är rysktillverkad.
Aleksej
Rachmanov anmärkte: ”Sanktionerna, som hotat oss, var inte så
märkvärdiga”. ”Vi har allvarliga planer på att modernisera ”Norra
varvet””, - tillade
han.
Tillförordnade
direktören för ”Norra varvet” Jurij Taratonov tillkännagav, att det tog
4 år att konstruera fartyget. Det första fartyget i serien tog
sex år att byggas. Dessutom, säger han, anses det första fartyget ur
projektet ”Steregusjtjij”, som en av världens bästa korvetter enligt
NATO-experter.
Fartyg
ur projekt 20380 har ett deplacement om 2000 ton, längd drygt 100
meter, max-hastighet 27 knop och seglationslängd upp till 4000 nautiska
mil.
Några av projektets fördelar är mångfunktionalitet, kompakthet, låg
profil, hög nivå på automatisering och integrering av ledningssystem.
Korvetter
ur projektet är beväpnade med sjömålsrobotsystem ”Uran”,
luftvärnsrobotsystem ”Redut”, samt även ubåtsjaktsystem ”Paket-NK” för
torpedering
av ubåtar.
Vi
anmärker, att namnet ”Retivyj” tidigare burits av en fregatt ur projekt
1135, som avfördes år 1995, och namnet ”Strogij” – ett stort
ubåtsjaktfartyg
ur projekt 61, avskrivet år 1993.
Totalt
har 4 fartyg ur projekt 20380 byggts. Alla finns nu inom Rysslands
östersjöflotta. För närvarande ligger korvetten ”Steregusjtjij” i docka
vid
varvet ”Jantar” i Kaliningrads oblast för defekter. Förutom detta,
skall fartygets skrov rensas och målas i docken.
Reparation
behövs även på den senast byggda korvetten – ”Stojkij”. Som tidigare
meddelats, har tre av fyra dieselgeneratorer rasat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar